آموزش بازارهای مالی با مهبد بیضائی
05138919900

آموزش الگوی کاپ( فنجان و دسته)

کاپ1

کاپ2

 

 

الگوی فنجان و دسته در طول یک روند صعودی رخ می دهد.  یک الگوی ادامه دهنده ی روندِ صعودی است. این الگوی شبیه یک فنجان (کاپ) با دسته است که در آن فنجان به شکل “U” است. سقف های فنجان باید تقریباً مساوی باشند. اگر گاوها مقاومت را شکست دهند، به روند صعودی خود ادامه می دهد. به گفته توماس بولکوفسکی، نویسنده “دایره المعارف الگوهای نمودار”، اگر سمت چپ دسته بالاتر از سمت راست آن باشد، کارایی فنجان و دسته افزایش می یابد.

نکته ی مهم برای الگوی فنجان و دسته، روند قیمت و زمان شکل گیری الگو است.

در اولین مرحله ، یک الگوی معکوس شکل می گیرد. به طور معمول، این الگوی ۱-۲-۳ است. در اینجا ( تصویرِ زیر) سقف دوم پایین تر از سقفِ اول  است، که اجازه می دهد تا یک خط روند نزولی رسم کنید. به عبارتی یک بازار صعودی قرار است تغییرِ روند داشته باشد و پایین بیاید.ولی  در واقع، پایین نمی آید. این مرحله دوم شکل گیری الگو است. نویسنده فکر می کند که یک شرط اجباری برای شکست واقعی رو به بالا این است که مرحله دوم بیش از دو برابر یا بیشتر از مرحله اول باشد. اگر این شرایط رعایت نشود، ممکن است یک شکست کاذب وجود داشته باشد. هنگام ترسیم خطوط عمودی R و ۲R از مقاومت داینامیک استفاده می شود.

الگوی جام و دسته در نمودار روزانه USD/NOK

کاپ3

 

به گفته تکنیکالیست ها ، از جمله ویلیام جی اونیل که در سال ۱۹۸۸ کتاب کلاسیک خود را با عنوان “چگونه در سهام کسب درآمد کنیم” نوشت، کاپ(فنجان) ممکن است ۷ هفته یا ۶۵ هفته طوول بکشد، دسته در یک یا دو هفته شکل می گیرد. هفته ها قبل از شروع اصلاح، قیمت باید حدود ۳۰ درصد افزایش یابد. این موارد مربوط به بازار سهام است. در فارکس، چنین افزایش شدید قیمت ممکن است سال ها طول بکشد. بنابراین، من پیشنهاد می‌کنم که این الگو را پس از افزایش ۷ تا ۱۵ درصدی در نظر بگیرید. نمودار روزانه USD/NOK افزایش ۱۱ درصدی را نشان می دهد.

 

یک ویژگی مهم حجم معاملاتی است که باید در ناحیه کف فنجان در حال رشد باشد. توماس بولکوفسکی خاطرنشان می کند که هرچه دسته سریعتر شکل بگیرد، الگوی کارآمدتر است. تحقیقات او نشان می‌دهد که اهدافی با اندازه‌ای برابر با فاصله بین پایین فنجان و سمت راست بالای آن در ۵۰٪ موارد در بازار صعودی و در ۲۷٪ در بازار نزولی قابل قبول است. اگر حدِ سود را به نصف کاهش دهید، شانس موفقیت بسیار بیشتر خواهد بود، به ترتیب ۷۶% و ۵۵%.

الگوی فنجان با دسته در نمودار روزانه AUD/JPY

کاپ4

 

 

شکست موفقیت آمیز، سیگنالی برای باز کردن موقعیت در چارچوب استراتژی مبتنی بر روند صعودی است. یک موقعیت خرید می تواند با شکستِ قیمت ، باز شود. حدِ ضرر نزدیک به پایین ترین نوسان قیمت انجام می شود. یک معامله باید با استفاده از فاکتور سود یا با حرکت  به نقطه توقف ضرر بسته شود.

اهدافی برای الگوی جام و دسته

کاپ5

 

ساده ترین راه برای معامله الگوی فنجان و دسته، وارد شدن به معامله در شکست مقاومتی است که بر اساس سقف های فنجان پس از شکل گیری دسته ترسیم می شود. حدِ ضرر در پایین ترین کفِ یکی از ااصلاح های قبلی قرار می گیرد، حدِ سود در بالا توضیح داده شده است. با این حال، در داخل فنجان ، ممکن است همان الگو اما کوچکتر وجود داشته باشد. در این حالت، می‌توانید وارد معامله خرید در سمت راست فنجان کوچکتر شوید.

استراتژی معامله در زیر فنجان با الگوی دسته

کاپ6

 

 

توماس بولکوفسکی توجه زیادی به این واقعیت دارد که مرحله ی دوم باید دو یا چند برابر از خط عمودی مرحله ی اول بالاتر رود. اگر این قانون رعایت نشده باشد، الگو معتبر نیست و خطر از دست دادن سررمایه در چنین معامله ای افزایش می یابد. همانطور که از مثال GBP/JPY می بینیم، عمق اصلاح در یک روند صعودی آنقدر بزرگ نیست که بتوانیم روی بهبود سریع آن در آینده حساب کنیم.

کاپ7

 

تاییدیه ی  دیگری که نشان می دهد الگوی درست را پیدا کرده اید، حجم معاملات است که در مرحله شکل گیری دسته در حال کاهش است.

 

الگوی اشتباهِ “فنجان و دسته” در نمودار روزانه GBP/JPY

کاپ8

 

 

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *