آموزش بازارهای مالی با مهبد بیضائی
05138919900

الگوی کندل چکش و چکش معکوس

کندل چکش چیست؟

 

چکش یک الگوی قیمت در نمودار شمعی است که زمانی اتفاق می‌افتد که یک اوراق بهادار به میزان قابل توجهی کمتر از باز شدن آن معامله می‌شود، اما در بازه زمانی نزدیک به قیمت باز شدن بسته می‌شود.

این الگو یک  کندل چکش شکل را تشکیل می دهد که در آن سایه پایین حداقل دو برابر اندازه بدنه است. بدنه کندل نشان دهنده تفاوت بین قیمت باز و بسته شدن است. در حالی که سایه قیمت های بالا و پایین را نشان می دهد.

نکات کلیدی:

کندل های چکشی معمولاً پس از کاهش قیمت ایجاد می شوند. آنها یک بدنه ی  کوچک و یک سایه پایین بلند دارند.

کندل چکش زمانی اتفاق می افتد که فروشندگان در حین کاهش قیمت وارد بازار شوند. در زمان بسته شدن بازار، خریداران فشار فروش را جذب می‌کنند و قیمت بازار را به قیمتِ باز شدن نزدیک می‌کنند.

قیمتِ  بسته شدن، می تواند بالاتر یا پایین تر از قیمتِ باز شدن، باشد. اگرچه  قیمتِ بسته شدن باید نزدیک به قیمتِ باز شدن باشد تا بدنه واقعی کندل کوچک باقی بماند.

سایه پایین باید حداقل دو برابر ارتفاع بدن واقعی باشد.

کندل های چکشی نشان دهنده بازگشت احتمالی قیمت به سمت بالا هستند. قیمت باید به دنبال چکش شروع به حرکت به سمت بالا کند.(به این تایید می گویند)

چکش 0

 چکش یک کندل معکوس صعودی است که در پایان یک روند نزولی ظاهر می شود. دارای بدنه کوچکی در بالا و یک فتیله بلند در پایین است..

 

 

یک چکش باید شبیه T باشد. این نشان دهنده پتانسیل یک شمع چکش است. کندل چکش تا زمانی که تائید نشود نشان دهنده برگشت قیمت به سمت بالا نیست.

اگر کندل، بعدی بالاتر از قیمت بسته شدن چکش بسته شود، تأیید اتفاق می‌افتد. در حالت ایده آل، این کندلِ تایید خریدار قوی را نشان می دهد. معامله گران کندل استیک معمولاً به دنبال وارد کردن موقعیت های خرید یا خروج از موقعیت های کوتاه در طول یا بعد از کندل تأیید هستند. برای کسانی که در موقعیت‌های خریدِ جدید قرار می‌گیرند، می‌توان استاپ لاس را زیر پایین سایه چکش قرار داد.

چکش ها معمولاً به صورت جداگانه استفاده نمی شوند، حتی با تأیید. معامله گران معمولاً از تحلیل قیمت یا روند یا شاخص های فنی برای تأیید بیشتر الگوهای کندلی استفاده می کنند.

چکش ها در تمام تایم فریم ها از جمله نمودارهای یک دقیقه ای، نمودارهای روزانه و نمودارهای هفتگی رخ می دهند.

 

چکش 1.1
نمونه ای از نحوه استفاده از شمعدان چکشی

 

 

نمودار کاهش قیمت و به دنبال آن یک الگوی چکش را نشان می دهد. این الگو سایه پایینی بلندی داشت، چندین برابر بیشتر از بدنه  واقعی. چکش نشانه بازگشت احتمالی قیمت به سمت صعودی بود.

تأیید در شمع بعدی انجام شد، و سپس شاهد شد که قیمت پیشنهادی تا نزدیک  و بالاتر از قیمت بسته شدن چکش است.

 

معامله گران معمولاً در کندل تأیید برای خرید وارد عمل می شوند. اگر قیمت در کندل تایید به شدت بالاتر رفت، حد ضرر در زیر نقطه پایین چکش قرار می‌گیرد یا حتی درست زیر بدنه  چکش قرار می‌گیرد.

 

محدودیت های استفاده ازکندلِ چکش

 

هیچ اطمینانی وجود ندارد که قیمت پس از کندلِ تایید به روند صعودی خود ادامه دهد. یک چکش سایه بلند و یک کندل تایید قوی ممکن است قیمت را در بسیار بالا ببرد. این ممکن است نقطه ایده آلی برای خرید نباشد، زیراحدِ ضرر ممکن است فاصله زیادی با نقطه ورود داشته باشد و معامله گر را در معرض خطری قرار دهد که حدِ سود را توجیه نمی کند.

 

چکش ها همچنین هدف قیمتی را ارائه نمی کنند، بنابراین تعیین پتانسیل کسبِ سود برای معامله چکش می تواند دشوار باشد. خروجی ها باید بر اساس انواع دیگر الگوهای شمعی ژاپنی یا تجزیه و تحلیل باشد.

کاربرد عملی

اگر یک کندل چکش را در نمودار قیمت مشاهده کرده اید، ممکن است مشتاق باشید که معامله کنید و از حرکت احتمالی قیمت آینده سود ببرید. قبل از اینکه سفارش خود را ثبت کنید، بیایید نگاهی به چند نکته عملی بیندازیم که می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین استفاده را از معامله بر اساس الگوی چکش ببرید.

سیگنال چکش

اولین قدم این است که مطمئن شوید آنچه در نمودار شمعی ژاپنی در واقع با الگوی چکش مطابقت دارد. اگر به دنبال سیگنال چکش هستید که حاکی از شروعِ روندِ صعودی باشد، باید یک روند نزولی یا کاهش قیمت که با مجموعه‌ای از کف های پایین تر مشخص می‌شود، رخ دهد.

در این شرایط، سیگنالی که شما منتظرِ آن هستید، یک کندلِ چکشی شکل با سایه پایین تر است که حداقل دو برابر اندازه بدنه است. قیمت بسته شدن ممکن است کمی بالاتر یا کمتر از قیمت باز شدن، باشد. اگرچه  قیمتِ بسته شدن باید نزدیک به قیمتِ بازشدن، باشد. به این معنی که بدنه کندل کوچک باشد.

تاییدیه جهت سیگنال چکش

تایید سیگنال چکش زمانی اتفاق می‌افتد که اقدام بعدی قیمت، انتظار تغییر روند را تایید کند. به عبارت دیگر، کندلی که از سیگنال چکش پیروی می کند باید حرکت رو به بالا قیمت را تایید کند. معامله گرانی که امیدوارند از سیگنال چکش سود ببرند، اغلب در طول شکل گیری این کندل تاییدِ صعودی خرید می کنند.

نحوه ی معامله با استفاده از الگوی چکش معکوس

دانستن چگونگی تشخیص معکوس‌های احتمالی هنگام معامله می‌تواند به شما کمک کند فرصت‌های خود را به حداکثر برسانید. الگوی چکش معکوس یکی از سیگنال هایی است که می تواند به شما در شناسایی روندهای جدید کمک کند.

الگوی  چکش معکوس چیست؟

الگوی چکش معکوس کندلی است که زمانی روی نمودار ظاهر می شود که خریداران برای بالا بردن قیمت دارایی فشار وارد کنند. اغلب در انتهای یک روند نزولی ظاهر می شود، که نشان دهنده بازگشت احتمالی صعودی است.

الگوی چکش معکوس نام خود را از شکل آن گرفته است – به نظر می رسد یک چکش وارونه است. برای شناسایی یک کندل چکش معکوس، به دنبال یک شدو بلند بالا، یک شدو پایین کوتاه و یک بدنه کوچک باشید.

کندلِ چکش معکوس چگونه تشکیل می شود؟

زمانی که معامله گران صعودی شروع به جلب اعتماد می کنند، کندل چکش معکوس شکل می گیرد. قسمت بالای شدو زمانی تشکیل می شود که گاو نر قیمت را تا جایی که می تواند بالا می برد، در حالی که قسمت پایین شدو توسط خرس ها (یا فروشندگان کوتاه مدت) ایجاد می شود که سعی می کنند در برابر قیمت بالاتر مقاومت کنند. با این حال، روند صعودی بسیار قوی است و بازار در قیمت بالاتری قرار می گیرد.

چکش معکوس2

 

چکش معکوس به معامله گران چه می گوید؟

 

چکش معکوس به معامله گران می گوید که خریداران بر بازار فشار وارد می کنند. هشدار می دهد که ممکن است پس از یک روند نزولی قیمت معکوس شود. مهم است که به یاد داشته باشید که کندلِ چکشِ معکوس را نباید به صورت مجزا مشاهده کرد – همیشه هرگونه سیگنال احتمالی را با ساختارهای اضافی (مانندِ کندلِ تایید) استفاده کنید.

چگونه با مشاهده الگوی شمعدان چکشی معکوس معامله کنیم؟

برای معامله با مشاهده الگوی کندل، چکشِ معکوس، با جستجوی سیگنال های دیگری که برگشت احتمالی را تأیید می کنند شروع کنید. برای معامله با یک روند صعودی، می توانید معامله یِ خزید و اگر فکر می‌کنید که سیگنال به اندازه کافی قوی نیست و روند نزولی ادامه خواهد داشت، می‌توانید معامله ی فروش، انجام دهید.

همچنین می توانید پیدا کردن چکش معکوس و قرار دادن معاملات را در یک حساب آزمایشی DEMO بدون ریسک را تمرین کنید.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *