آموزش بازارهای مالی با مهبد بیضائی
05138919900

بازارِ صعودی(گاوی) (Bullish)   و نزولی(خرسی) (Bearish)  برای معامله گران روزانه و معامله در بازارها چه معنایی دارد؟

 

بازار (روند) صعودی  (Bullish)  به چه معناست؟

روند صعودی: یک روند صعودی در یک دارایی خاص است. گاوها فکر می کنند که بازارها افزایش خواهند یافت. بازاری که دارای روند صعودی بلندمدت باشد، بازار صعودی نامیده می شود. اگر تاجری بگوید: «من نسبت به طلا خوش‌بین هستم»، او فکر می‌کند که قیمت طلا بالا خواهد رفت. در کل بازار صعودی به این معناست که تقاضا برای خرید افزایش یافته و به دنبال آن قیمت نیز افزایش می‌یابد. معمولاً،روند صعودی زمانی اتفاق می‌افتد که وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور مناسب باشد.

معنی bullish به زبان ساده‌تر، زمانی که وضعیت اقتصادی مناسب باشد، شرکت‌های سهامی عام با توجه به میزان فروش و سوددهی در وضعیت خوبی قرار دارند و تقاضا برای خرید سهم آن‌ها افزایش می‌یابد.

قابل ذکر است در مواقعی همچون افزایش قیمت دلار و تورم بازار بورس به دلیل افزایش قیمت‌ها، روند صعودی می‌گیرد.

 

بازار (روند) نزولی(Bearish)   به چه معناست؟

روند نزولی: یک روند نزولی در یک دارایی خاص است. خرس ها فکر می کنند بازار سقوط خواهد کرد. بازاری که در بلندمدت روند نزولی دارد و قیمت‌ها به طور مداوم کاهش می‌یابد، بازار نزولی نامیده می‌شود. برای مثال، یک معامله‌گر یا سرمایه‌گذار ممکن است بگوید: «من نسبت به نفت خام که وارد تابستان می‌شود، افتضاح هستم»، به این معنی که او فکر می‌کند احتمالاً قیمت نفت خام در هفته‌های ابتدایی تابستان کاهش می‌یابد. بازار خرسی که خلاف جهت بازار گاوی است، اشاره به روند نزولی بازار، ایجاد رکود اقتصادی و افت بازار دارد. در این وضعیت تقاضا کاهش می‌یابد و شاهد صف‎‌های فروش در سهام هستیم.

 

چرا به آن صعودی یا نزولی می گویند؟

اعتقاد بر این است که اصطلاحات صعودی و نزولی از نحوه مبارزه گاوها و خرس ها با دشمنان خود گرفته شده است: گاو نر شاخ های خود را به هوا می زند، در حالی که خرس حریف خود را به پایین می کشد. با این حال، خرس برای اولین بار در حدود قرن هجدهم به وجود آمد، و ریشه شناسان به ضرب المثلی اشاره می کنند که “پوست خرس را قبل از صید کردن خرس بفروشیم.” بلافاصله پس از آن، فعالان بازار، گاو را به معنای خرید سوداگرانه در نظر گرفتند. گاو نر و خرس از آن زمان تاکنون در زبان بازار سهام باقی مانده اند.

معنای صعودی در مقابل نزولی در بازار سهام(بازارهای گاو نر در مقابل خرسی)

 

یک بازار صعودی که معمولاً به شاخص های سهام اشاره می کند، زمانی وجود دارد که قیمت ها در حال افزایش هستند. در حالی که تک تک سهام می توانند صعودی یا نزولی باشند، اگر قیمت شاخص سهام – مانند Dow یا S&P 500 – به طور کلی در حال افزایش باشد، آنگاه یک بازار صعودی در نظر گرفته می شود. هیچ درصدِ سنجشِ خاصی وجود ندارد که نشان دهد چه مدت، یک بازار صعودی است؟ با این حال، بازار نزولی زمانی رخ می دهد که قیمت یک شاخص برای یک دوره زمانی حداقل ۲۰ درصد کاهش یابد. ریزش های کوتاه مدت ۱۰ تا ۲۰ درصد یک اصلاح در نظر گرفته می شود. درست مانند بازارهای صعودی، یک معامله گر می تواند سهام و شاخص های سهام را کاهش دهد.

 

در سال‌های اخیر، بازار سهام ایالات متحده یک بازار صعودی بوده است: شاخص S&P 500 نزدیک به ۴۰۰ درصد افزایش یافته است، از پایین‌ترین سطح ۶۶۶ در مارس ۲۰۰۹ به بالاترین سطح بیش از ۳۳۰۰ در اوایل سال ۲۰۲۰٫ این بازار صعودی مصادف با طولانی‌ترین رشد اقتصادی در ایالات متحده است. با این حال، مهم است که بین این دو تمایز قائل شویم. ممکن است یک بازار صعودی بدون توسعه اقتصادی و یک بازار نزولی بدون رکود داشته باشیم. سایر بازارهای گاوی بلند مدت شامل دوره های ۱۹۲۵-۱۹۲۹ و ۱۹۹۳-۱۹۹۷ است. بهبودی که در سال ۲۰۰۹ آغاز شد، با یک بازار نزولی شدید از ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ همراه بود، که با بحران مالی ناشی از بحران وام مسکن وام و اهرم بیش از حد مشتقات مبتنی بر بدهی مشخص شد. گاهی اوقات بازارهای گاوی می توانند توسط بازارهای نزولی دنبال شوند و بالعکس. رونق فناوری در دهه ۱۹۹۰ با ترکیدن حباب دات کام در سال های ۲۰۰۰-۲۰۰۱ پایان یافت. بازار گاو نر در دهه ۱۹۲۰ نه تنها با یک بازار نزولی پایان یافت، بلکه یک سقوط به دنبال آن رکود بزرگ به پایان رسید.

گاو و خرس در کندل ها:

به کندلی که قیمت آغازی در آن بیشتر از قیمت پایانی باشد . کندل صعودی یا بولیش (Bullish) گفته می‌شود.  

به کندلی که قیمت آغازی در آن کمتر از قیمت پایانی باشد .کندل نزولی یا بریش (Bearish) گفته می‌شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *