آموزش بازارهای مالی با مهبد بیضائی
05138919900

الگوی مستطیل (Rectangle)در تحلیل تکنیکال

معرفی الگوی مستطیل (Rectangle)

الگوی Rectangle یا مستطیل، یکی از الگوهایی است که به‌وسیله ریچارد شاباکر کشف شدو او که پدر تحلیل تکنیکال است، توجه زیادی به این الگو داشت. در واقع زمانی که قیمت میان یک ناحیه حمایت و مقاومتی به طور پیوسته در حال نوسان باشد، الگوی مستطیل رخ می‌دهد. اما این الگو به طور پیوسته در این شرایط باقی نخواهد ماند؛ چرا که در هر حال قیمت آن را شکسته و در جهت دیگری حرکت می‌کند.

مفهوم الگوی مستطیل در تحلیل تکنیکال

الگوی مستطیل در روندهای صعودی و یا نزولی ایجاد شده و شامل کف‌ها و سقف های متوالی است که به موازات همدیگر تشکیل می‌شوند. نکته قابل‌توجه دیگر این است که همه کف‌ها و سقف ها به صورت افقی قرار می‌گیرند. این الگو زمانی شکل می‌گیرد که میزان عرضه و تقاضا با هم برابر باشند. بنابراین، در هنگام تشکیل این الگو، نوعی توقف در روند کلی، روی می‌دهد که به آن «رِنج شدن» یا «متراکم شدن» نیز گفته می‌شود. الگوی مستطیلی بیشتر در دوره‌های زمانی کوتاه مدت مشاهده می‌شود. شناسایی به‌موقع شکل گیری این الگو می‌تواند سیگنال‌های خرید و فروش خوبی را در اختیار تریدرها قرار دهد!

 

مستطیل1

نحوه معامله با الگوی مستطیل

نحوه معامله با الگوی مستطیل را می‌توان یکی از فاکتورهایی دانست که معامله گران تازه‌کار به‌خوبی آن را درک نمی‌کنند. در واقع آنها نمی‌دانند که این الگو بازگشتی بوده یا ادامه‌دهنده روند است؟ در پاسخ این سؤال باید بگوییم که الگوی مستطیل می‌تواند به سمت پایین یا بالا بشکند. یعنی هم بازگشتی و هم ادامه‌دهنده باشد.

اما در اغلب اوقات، این الگو به سمت بالا شکسته و به نحوی ادامه‌دهنده روند خواهد بود. اما در هر حال شما بهتر است منتظر بمانید تا یکی از اضلاع مستطیل را شکسته و قیمت از آن خارج شود. در چنین حالتی است که قیمت مجدداً به ناحیه موردنظر پولبک می‌دهد.

حد سود و حد ضرر در الگوی مستطیل

اگر مستطیل به سمت بالا شکسته شد می توانید حد ضرر را در زیر مستطیل قرا دهید و حد سود را هم یک یا دو برابر آن قرار دهید. البته تعیین میزان سود تا حد زیادی به استراتژی شما بستگی دارد؛ لذا بهتر است بر مبنای سرمایه و شرایط خود اقدام کنید. همچنین توصیه می‌شود تا برای کاهش ریسک معاملات، حتماً از الگوها و ابزارهای دیگر هم استفاده فرمایید.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *